Etiketter

, , , ,

215_4586

Häromdagen gjorde jag dumplings med räkfyllning och de blev helt galet goda om jag får säga det själv.
Jag älskar dumplings. Väljer det ofta när jag äter asiatiskt ute.
Har gjort dumplings själv en gång tidigare och då fyllde jag dem med fläskfärsfyllning och det blev också gott. Det receptet hittar ni här.

För ett tag sedan vann jag en jättefin kokbok Asiatiska smaker av Jennie Walldén.
Den har verkligen blivit min asiatiska matbibel i köket. Receptet ovan är naturligtvis från den boken – med några små ändringar.

När jag gjorde dessa dumplings så bytte jag ut fläskfärsfyllningen mot tinade skalade räkor (samma mängd) och broccolin mot förvälld blomkål stekt i vitlök, som i den här rätten.
I övrigt använde jag samma ingredienser.

Till den goda dipsåsen använde jag:

2-3 msk söt koreansk soja
Några droppar sesamolja
Några droppar risvinäger
1-2 msk Sweet and sour plum sauce
Saften från en limefrukt (smaka er fram)
Rostade sesamfrön
Finhackad röd chilifrukt
Hackad färsk koriander

215_4601

Till mangosalsan använde jag:

2 st mogna mangos
1 röd chilifrukt
1 kruka koriander
Saften från en lime
Några droppar fisksås (Fishsauce)

Skär mangon i mindre bitar. Finhacka chilifrukten och koriandern.
Blanda samman dessa ingredienser och smaksätt med lime och fisksås.
Låt salsan få stå och dra till sig smakerna en stund innan servering.

Ät och njuuut!


Så här ser förresten kokboken Asiatiska smaker ut:
215_00401