Etiketter

, , , ,

Vilket väder vi kom hem till!
Det är mycket varmare och behagligare nu än när vi åkte.

Började dagen med en långpromenad runt sjön och när jag kom hem upptäckte jag att det börjat växa vildhallon bakom huset.
Det var bara att plocka av och strö dem på yoghurten i morse. Till min nyttiga frukost 😉

215_4424
215_4431 (1)

Det blev frukost på trappan i solen med yoghurt, hallon och chiafrön, äppeljuice med spirulina och grönt te.

Får bli lite nyttigt nu framöver efter all god grekisk mat.
Jag älskar grekisk mat men äter ju som om varje dag vore den sista…

I sanningens namn så har jag längtat efter grönsaker. Framförallt blomkål.
Gjorde en jättegod och fräsch sallad igår kväll som är en favorit och superenkel att göra.
215_4414

Sallad på vitlöksfräst (förvälld) blomkål, ruccola och fetaost
1 st blomkålshuvud
3-4 späda morötter
Ruccolasallad 
Pesto på soltorkade tomater
Fetaost
Vitlök
Olivolja
Flingsalt
Svartpeppar

Koka upp en större kastrull med lättsaltat vatten.
Dela blomkålshuvudet i mindre 
munsbitar och skölj dem.
Skala och skär upp morötterna i små slantar.

När vattnet kokar – häll i grönsakerna och låt dem förvälla i 3 min.
Tag upp dem och låt dem rinna av i ett durkslag.

Hetta upp en stekpanna med olivolja och pressa i ett par vitlöksklyftor utan att de tar färg.
Häll i blomkålen och morötterna och stek dem runt om så att de får färg och smak.
Flingsalta grönsaksblandningen lite.

Fördela blomkålen och morötterna på en tallrik, strö ruccolasallad över och smulad fetaost. Klicka på lite pesto på soltorkade tomater. Dra några varv med svartpepparkvarnen slutligen.

Så gott!!