Etiketter

,

215_4227 (1)

Idag slog baklusten till. Fram åkte boken Sju sorters kakor och valet föll på Brysselkex. Har inte gjort dem tidigare.

Småkakor har aldrig varit min grej riktigt när det gäller bakning men det här var ju faktiskt riktigt kul – och enkelt.
Bara att blanda ihop ingredienserna, knåda ihop, låt stå kallt en stund och sedan skära upp och grädda dem. 

215_4139

215_4150 (1)
En del fick lite rosa skimmer över sig i form av rosa pärlsocker, tyckte det behövdes lite rosa färg idag.

Brysselkex ca 50 st
Ugnstemp: 175 grader, varmluft 175 grader

4, 5 – 5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker (jag tog minst 3 tsk)
200 g margarin eller smör

Garnering:
Pärl- eller strösocker

Hacka samman ingredienserna till degen. 
Forma degen till rullar, drygt 4 cm i diameter. Rulla dem i socker. Lägg rullarna kallt,
skär dem i skivor och lägg kakorna på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
(Recept från Sju sorters kakor)

215_4210

 

Serverade min fläderblomssaft till som jag gjorde för ett par veckor sedan.
Färgade den med lite rosensirap som jag köpt på en matmarknad. 
Receptet på fläderblomssaften hittar du här.

Kram!