Etiketter

,

215_3524


Fick en kommentar på Instagram häromdagen som gjorde att jag hamnade på en hemsida på nätet, Elinegård, där jag hittade detta tomatchutney-recept.

Elinegård har inte med mat att göra egentligen men just nu har de tomater som tema på sin hemsida och ett par recept i och med det. Bland annat på den här goda chutn´n.

Jag använde mestadels gula cocktailtomater därav den brandgula färgen.
Vi har precis njutit av den med god ost och ett glas rosé :-).

 3 dl chutney

  • 1 lök
  • 1 msk olja
  • 250g cocktailtomater
  • 6 torkade aprikoser
  • 4 cm ingefära
  • 1 lime
  • 1 tomatkvist (valfritt)
  • 1 dl äpplecidervinäger
  • 1 msk honung
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 2 msk rostade pinjenötter (valfritt)

    Gör så här:

    1. Skala löken, dela den i fyra klyftor och skiva klyftorna ganska grovt. Hetta upp oljan och lägg i löken. Låt löken svettas på svag värme 10 min.
    2. Halvera cocktailtomaterna och tärna aprikoserna. Skala ingefäran och riv den fint. Tillsätt tomater, aprikoser och ingefära till löken och blanda väl.
    3. Riv limeskalet fint och tillsätt till ingredienserna i kastrullen, pressa ner limesaften. Lägg i tomatkvisten och tillsätt äpplecidervinäger, honung salt och svartpeppar. Sjud upp och låt sjuda på medelvärme 30 min.
    4. Ta upp tomatkvisten och blanda ner pinjenötterna. Häll upp i en väl rengjord burk, gärna sköljd i kokande vatten, och låt svalna. Chutneyn håller i kylen upp till 4 veckor.