Etiketter

, , , , , ,

215_1020 (2)

Idag har jag grävt fram allt grönt som vår kyl hade att bjuda på och gjort en riktig mustig grön soppa.
Behövs nu när det börjat hostas och nysas en del här hemma och dessutom blivit kallt ute :-(.
Självklart med vitlöksbröd till!

Jag hittade broccoli, fänkål, pak choi, gul lök och persilja.
Grädde, vitt vin, salt och peppar och grönsaksbuljong på det och det var bara att sätta igång.

215_0979 (2)

215_0996

Grön soppa 2-3 port.

2 st broccolibuketter
1 st  fänkål
1 st pak choi
1 liten gul lök
5 dl grönsaksbuljong
2,5 dl vispgrädde
0,5 dl vitt vin
Salt och peppar efter smak
Olivolja till stekning

Skär broccolin i grova bitar, skölj den och koka den i lättsaltat vatten i 3-4 minuter.
Häll av vattnet och låt broccolin få rinna av i ett durkslag.

Hacka löken, pak choi och fänkålen grovt.

Häll ner hacket och den avrunna broccolin i en uppvärmd stekpanna med olivolja i.
Låt det fräsa ihop och få gyllen färg, inte hårt stekt. 
Häll allt det stekta i en mixer (matberedare) och mixa på högsta hastighet.
Häll i en dl vispgrädde och en dl buljong i mixern och låt det mixas med. ca 3-4 min.

Häll sedan ner den mixade soppbasen i en större tjockbottnad kastrull och låt detta koka ihop på svag värme. Späd under tiden med resten av grädden, vinet och buljongen.
Smaka av med salt och peppar.

När soppan känns klar, dra den åt sidan och låt den få stå till sig en halvtimme.
Värm på den sedan och servera den med vitlöksbröd till.

Jag använde stekpannan som jag stekt grönsakerna i och hällde på olivolja, hackad persilja och vitlök och stekte bröden ett par minuter.

215_1010

En mustig men ändå fräsch soppa att bjuda till lunch.
Jag snålade inte med grädden idag, har man en sjukling hemma behövs det lite extra energi 😉

Smaklig spis!