Etiketter

, , , , ,

Vilken kylig Valborgshelg det blev!
När det har varit varmt så länge, typiskt!
Det blev brasor både utomhus och inomhus i helgen.

En riktig mathelg blev det också. 
Har varit på landet och blivit bortskämd med en massa god mat :-).

Ett nytt vin på box har vi provat också. Pasqua Sanzeno Chardonnay. Ett fräscht och gott vin som passade perfekt till kvällens sparrisrisotto. 
Vinet är torrt, fräscht och fruktigt med inslag av tropiska frukter, päron, vanilj samt fat.
Två stora plus för att vinet är ekologiskt samt att det har en imponerande låg sockerhalt, endast 5g/liter.
(art.nr 2907)
215_0885

215_0941 (1)

Kvällens risotto är inspirerad av ett recept jag hittade i en lokaltidning.
Men när jag läste igenom receptet innan jag började och insåg att det skulle vara en väldans massa smör i gjorde jag den efter eget huvud istället.

Det som gjorde risotton något grönare (även om det inte syns direkt) var att jag kokade den gröna sparrisen i lättsaltat vatten i 2 min och mixade stjälkarna tillsammans med en dl buljong.
Detta blandade jag ner i den färdiga risotton tillsammans med parmesanosten.
Sist så stekte jag sparrisknopparna i olivolja, salt och peppar och garnerade med.
I övrigt gjorde jag risotton efter detta recept (minus svamp)
215_0914

Använde mig av ett risottoris som jag tycker jättemycket om.
Gillar att det är uppdelat i två portionspåsar à 250g.
Finns att köpa här.
215_0905

Buon appetito!