Etiketter

, , ,

Är det något jag är hjärtligt trött på så är det när barnen kommer hem från sina utflykter med exempelvis skolan och klagar på matsäcken som jag gjort iordning och skickat med.
Antingen har maten varit ljummen och soggig när den skulle ätas eller inte smakade bra därför att den varit för kall. Trist när man förberett och lagt ner tid på en så god matsäck som möjligt. De får ju trots allt alltid välja vad det är de skall ha med sig…

Till min stora glädje och räddning så finns det smarta människor som uppenbarligen råkat ut för samma sak – och gjort någonting åt det!

Den här fina matlådan, Nice Box från Carl Oscar har ett lock som innehåller kylgelé. Locket som förvarats i frysen i minst 10 timmar, hållen kylan för maten i lådan, tex en sallad. Dessutom följer en liten mindre låda med man kan ha tillbehöret i.
215_0713

Häromdagen var det upp till bevis.

Jag gjorde i ordning en sallad som jag fyllde lådan med, satte på locket och ställde den lilla burken (med tzatziki i) ovanpå. Dessa två lät jag stå framme på köksbänken.
Åkte iväg och var borta i flera timmar.
När jag kom hem och det var dags att äta salladen var den fortfarande sval och fräsch. Inte ljummen och soggig.
Tzatzikin som stått ovanpå kylboxen var även den kall.
Det var bara att sätta sig på trappan i solen och njuta av matsäcken.

215_0742 2

215_0734 2

Skönt att det finns hjälpmedel.
Önskar så att jag snubblat på den här tidigare.

…men bättre sent än aldrig.
Här finns den att köpa.

Lådorna tål både micro och maskindisk.
Locket med kylgelé skall dock inte användas i mircon!