Etiketter

, , ,

Jag plöjer vidare i den fina kokboken ”Asiatiska smaker” som jag vann för ett tag sedan.

Igår kväll gjorde jag dumplings för första gången. Har alltid älskat dumplings men aldrig kommit mig för att göra dem själv.
Har inte trott att det skulle bli lika gott som när man får det ute, gjort av proffs. Men det blev faktiskt precis lika gott. Så jag var mycket stolt och mätt efter middagen igår :).

Som vanligt när jag följer ett recept, ändrar jag lite här och där. Alltid lite beroende på vad man har hemma när andan slår till.

Jag hade tex. inte kimchi hemma utan använde broccoli i istället. Det gick bra det med.
Dipsåsen sötade jag lite extra med sweet and sour plumsauce.
Strödde också rikligt med koriander över både dumplings och dipsås.
215_0606

215_0619 2

Dumplings 4 port.

1 paket gyozaplattor (finns i asiatiska livsmedelsbutiker)

Fyllning:
300 g fläskfärs
3 msk ljus soja
1 tsk riven ingefära
1 vitlöksklyfta, skalad och riven
2 tsk sesamolja
1 msk farinsocker
1 tsk fisksås
1 1/2 dl finhackad kimchi (Här tog jag samma mängd hackad färsk broccoli istället)
Rapsolja till stekning

Dippsås, syrlig sojadipp.
4 msk ljus soja
4 msk risvinäger
4 msk strösocker
Jag la till sweet and sour plumsauce, finhackad koriander och rostade sesamfrön.

Rör ihop alla ingredienser till dippsåsen.

Gör fyllningen genom att blanda soja, ingefära, vitlök, sesamolja, farinsocker och fisksås. Häll blandningen över färsen och blanda väl. Blanda ner kimchin.
Lägg ca en halv matsked fyllning i mitten på varje gyozaplatta. Pensla med vatten längs ytterkanten. Vik upp kanterna över fyllningen och pressa ihop dem med varandra.

Stek knytena i olja i en het traktörpanna, men se till att de inte nuddar varandra, för då kan de klibba ihop.
Häll ner cirka 1 dl vatten i pannan efter en minut, sänk till medelvärme och låt knytena ångkoka med locket på i ca 5 min. Lyft sedan på locket, låt all vätska koka bort  och stek därefter vidare till knytena har fått frasig yta och gyllene färg på undersidan.
Servera knytena genast med dippsås och sallad till.

Knytena som jag inte stekte upp, frös jag in råa.
Det ska funka bra att steka upp dem frysta. Lägg några färre i pannan och öka på några minuter när de ångkokas.

Nu när jag gjort dumplings för första gången och vet hur enkelt det är, är jag sugen på att göra om det igen snart. Då med räkfyllning kanske.

Citronsorbet från Lejonet och Björnen med physalis, jordgubbar och mynta blev det till dessert.
Så enkelt och så gott.
(Den här sorbeten är storfavorit här hemma.)
215_0706 215_0694

Smaklig spis!