Etiketter

, , , , , ,

Det går verkligen i ett just nu. Ligger efter med det mesta känns det som…
Det är så mycket jag vill hinna med. Saker jag vill göra och saker som måste bli gjorda.

Tycker att tiden går så vansinnigt fort.

Något som jag i alla fall kunde bocka av i veckan var besiktningen av bilen. Jag fick ett infall när jag var på väg hem en dag och svängde in på Carspect och kom på mig själv med att sitta med en kopp varm choklad i handen fem minuter senare, med min bil upphissad i luften.
Den gick igenom och jag fortsatte nöjd hemåt. 
Tänk vad smidigt vissa saker har blivit ändå.

Nu till en helt annan sak, och det är det här med smaker.
Smaker som man tar till sig – till slut.
Koriander, tex. Jag minns första gången jag åt det och tyckte att det smakade tvål.
Jag kunde inte fatta varför man skulle ha en sådan konstig smak i maten.
Nu kan jag inte leva utan den. Strör alltid på stora mängder när det vankas mat som skall ha koriander i. Älskar koriander nu!

Vinbladsdolmar var också en sådan sak som jag inte trodde jag skulle tycka om efter första gången. Nu älskar jag dem.

Det senaste som slagit till som en överraskning på smakfronten är tryffel.
För några år sedan köpte jag en tryffelolja som jag fick ge bort för jag mådde illa av både smaken och doften.
Nu är det helt andra bullar. Älskar tryffelsmaken nu.
Det började nog med den goda tryffelsalamin jag fick smaka i höstas och så har det bara fortsatt. Nu har jag ”blivit med” tryffelolja igen – men den ger jag inte bort.

Men vissa smaker som kaffe, ansjovis, matjessill och öl, kommer jag nog aldrig att lära mig tycka om. Eller…?

Igår blev det deliplock till middag med allt möjligt gott, däribland både tryffelsalami och tryffelolja att doppa bröd i. Mums!
Älskar deliplock av olika slag. Kul att duka upp och härligt att bara få frossa i allt gott.
215_0524

Olika salamisorter och Luis hummus (receptet finns här.)

215_0540

Favoritosten Saint Agur, äpple- och lakritsmarmelad och en jättegod marmelad på gröna tomater.

215_0537

Den goda tryffeloljan, tryffelsalami och kapris.

Trots att magen stod i fyra hörn slank en god glassefterrätt ner.
Rocky Roadglass från Lejonet och Björnen och den goda chokladsåsen från Cederströms. A perfect match!
Så gott!
215_0505

Ha en härlig lördagskväll!