Etiketter

, ,

Här hemma pågår förberedelserna inför påskafton för fullt.
Vi slår ihop påsk- och födelsedagsfirande då vi har ett par jubilarer som prickar in  sina födelsedagar nu under påskhelgen.
Så morgondagen kommer att gå i godsakernas tecken 🙂
215_9542 2

 

Vad gjorde jag utan mitt recept på kolakakor?
Det har räddat mig så många gånger.
Det funkar jämt, till jul, påsk, födelsedagar, spontanfika, mutor, ja närsomhelst.

Kolakakor

100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1,5 msk vaniljsocker
1,5 msk ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg alla ingredienser i en bunke och blanda ihop till en deg.
Dela degen i två delar och forma till två rullar. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och platta ut dem.
Grädda i 10-12 min.

Skär dem diagonalt när de ligger på plåten och fortfarande är varma.
Låt dem svalna.


215_9610

I år blir det påskpåsar till barnen istället för påskägg.
De är gömda nu och jag ser fram emot imorgon när de febrilt letar efter sina påsköverraskningar med ganska så taffliga ledtrådar…

215_9648 2

Ikväll har vi provat ett fantastiskt gott Riojavin, Viña Pomal .
Vi dricker inte Rioja så ofta men det här var otroligt gott. Passar perfekt nu till påsk.

”En klassisk Rioja med inslag av mörka bär, vanilj och en lätt ton av dill. Fyllig fruktig smak med element av mörka bär och vanilj. Viña Pomal avslutar med en härlig mjuk stil med återkommande inslag av vanilj och mörka bär.”

Ett underbart gott vin som också passar perfekt som gå-bort-present.
Art. nr: 6712
215_9670 2

Passar på att önska er alla en riktigt Glad Påsk!