Etiketter

, ,

215_9534
När jag fick frågan av Krogguiden.se om att skriva om en favoritrestaurang i Stockholm var valet av restaurang inte svårt.
Det är inte så att jag bara har en enda favoritrestaurang, jag har flera, men valet kändes ändå så självklart.

215_9330

Första gången jag besökte Esperanza kändes det som om jag varit där tidigare med det varma mottagandet vi fick.
Atmosfären på en restaurang är lika viktig som maten för mig, om inte viktigare.
Som gäst vill jag bli sedd och känna mig omhändertagen.
Blir jag dessutom serverad himmelskt god mat blir jag både lycklig och stamgäst!

Nedan: Linguine scampi zafferano
Saffranslinguni med scampi, vitt vin, vitlök, chili, färska tomater, citronsaft och persilja.
En primi-rätt som serveras i halvportion men som också går att beställa som helportion.
En alldeles vansinnigt god scampirätt.
215_9429
Esperanza ligger på den delen av Drottninggatan som faktiskt kan kallas mysig.
Den ligger i backen på väg norrut, bort från citybruset.
En liten mysig och familjär restaurang med traditionell italiensk mat, tolkad på deras eget vis.
Med en underbar personal som tar sig tid att tipsa, rekommendera och beskriva både mat och vin och som ser till att man har det bra.

215_9460

På Esperanza serveras ”Italiensk mat på vårt sätt” .
Traditionella italienska rätter med mycket kärlek och fina smakkombinationer.
Priset på en varmrätt ligger runt 270-295:- (Secondi). Därtill väljer du även tillbehör för ca 60:- (Contorni).

Ett måste för mig när jag går hit är den här underbara Carpaccio di manzo som förrätt, antipasti.
Lövtunna skivor av oxfilé serveras med 40 mån. parmesan, ruccola, citron, kaprisbär, balsamico, pinjenötter och olivolja.

Den här rätten bara smälter i munnen…215_9377 2

På Esperanzas vinlista under kategorin ”Husets viner” är det verkligen Husets viner som erbjuds.
Som de själva berättar:

”Vi har privilegiet och nöjet att vara vän med Bernardo Bianchi, en fantastisk person och vinmakare i Radda in Chianti, Toscana. På så sätt har vi genom åren, tillsammans med vår personal och familj fått chansen att vara med under produktionen av dessa fantastiska viner. Vi är mycket stolta och mycket glada över att kunna erbjuda er ”våra viner”. Vi hoppas ni kan uppskatta dem, så som vi gör.
Salute!”

Colle B Brut Spumanti rosato, Colle Bereto215_9362

De har även ett brett sortiment av Grappa.215_9339
Jag rekommenderar att boka bord innan då platserna fylls på väldigt snabbt.
Själv bokar jag alltid det mysiga fönsterbordet i det inre rummet med utsikt mot den lugna delen av Drottninggatan som också är gågata.
Är man ett sällskap på ca 8-12 pers. och vill sitta lite avskilt finns möjligheten att sitta nere i den mysiga nedervåningen.
Espressomarinerad oxfilé som grillas och därefter läggs i skivor på en bädd av ruccola, parmesan och rosmarin. (Secondi)
Samt ljumna rödbetor med honung, getost, rödlök och grönsallad till.
(Contorni)

En underbart god varmrätt.
215_9471


215_9475

Se till att smaka ordentligt på deras fantastiskt goda olivolja och parmesanost.
215_9409

215_9361

Esperanza, Drottninggatan 77, Stockholm Tel: 08-612 70 24


Krogguiden.se drivs av erfarna uteätare som är ute och äter ofta.
Ett perfekt sökverktyg när man vill gå ut och äta och behöver förslag på vart man skall gå i Stockholms innerstad.
Här finns ett stort antal restauranger samlade, allt från finkrogar till budgetkrogar.