Etiketter

, , , ,

215_9134

Igår hade vi köttfärspaj, morotstzatziki och tillbehör till middag.
Lite medelhavstema kan man säga.

Har ni inte testat tzatziki med rivna morötter och mosad fetaost i så bara måste ni göra det!!
(Missa då inte att smaksätta den med lite chili.) 
Den röran och ett gott bröd till skulle jag kunna leva på. 


Jag håller på att rensa bland mina gamla recept igen och hittade då det här köttfärspajsreceptet. 

Jag gör inte pajer så ofta men blev så sugen på just den här och mindes att vi åt tzatziki till den första gången jag blev bjuden på den.
Den är god med en fräsch sallad till också men med tzatziki till kommer den upp till en helt innan nivå.

215_9145
Morotstzatziki, uppskuren ciabatta och blandade urkärnade oliver…. Mums.

Köttfärspaj à la medelhavet 4-5 port.

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
3 msk vatten

Fyllning
500g nötfärs
100 g rökt skinka 
1 gul lök
2 st röda paprikor
2 tsk basilika (torkad)
2 msk rödvinsvinäger
2 dl vatten 
1, dl crème fraîche (den fetaste)
Salt och pepprar efter smak
Smör till stekning
Urkärnade oliver till dekoration

Blanda ihop ingredienserna till pajdegen och arbeta till en deg och lägg in den i kylen i 30 min. för att vila.

Skär den rökta skinkan i i strimlor. Fräs den i smör tillsammans med färsen i en stor stekpanna.
Skala och hacka löken under tiden och blanda ner lökhacket i i fräset.
Kärna ur paprikorna och skär dem i små tärningar. Blanda ner dem i det frästa.
Tillsätt salt, peppar, basilika, vinäger, och vatten.

Låt sjuda försiktigt ca 5 min. Blanda i crème fraîche och låt fyllningen svalna en aning.

Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga den med en gaffel runt om.
Förgrädda pajskalet i 5 minuter i 225 grader.

Tag ut det förgräddade pajskalet och häll i fyllningen.
Grädda pajen i ca 25 minuter i den nedre delen av ugnen. Passning krävs!
När pajen har fått ett vackert utseende är den klar.
Garnera den med med urkärnade oliver och servera den sedan med en fräsch sallad och tzatziki till.

Morots- och fetaosttzatziki
3 dl grekisk krämig yoghurt
1  bit grekisk fårost
1 stor morot eller två mindre
2-3 vitlöksklyftor
1 nypa finhackad chili eller chiliflakes

1 msk olivolja
salt och peppar efter smak

Finriv morötterna och lägg i en skål. Tillsätt yoghurt, olivolja, pressad vitlök och salt och peppar.
Blanda runt allt. Smula fårosten och häll i den i mortostzatzikin och finhacka lite chili och häll i och blanda om.

Ställ in skålen i kylen en stund och ta fram den när det är dags att servera köttfärspajen.

Smaklig spis!

Innan middagen igår hade jag fyllt den här underbara Fredagsmysskålen från Carl Oscar Design.
Jag fyllde den med både söta och salta tillbehör så att den skulle passa alla smaker…
Gissa om min mage stod i fyra hörn igår kväll… 🙂
215_9118

Önskar er en fortsatt trevlig helg!