Etiketter

, , ,

Min favoritplats här hemma när solen är framme är vår förstutrappa. I alla fall på morgonen/förmiddagen för då ligger solen på där.
Där lägger jag ut filtar och kuddar och tar med mig lunch eller fika ut och bänkar mig.
Självklart med en noga förmaning om att resten av familjen får ta en annan väg ut om de behöver.
215_8747

I helgen gjorde jag en blomkålssoppa som blev riktigt god.
Med knaperstekt bacon till.

När jag hade kokat blomkålen och skulle mixa dem, tog jag ett gäng av dem åt sidan och lät dem rinna av ordentligt och kastade de sedan i stekpannan med baconen i.
Där fick de fräsa runt en stund och ta smak.
215_8736
Alltså, jag hade kunnat äta bara detta, det var så gott!!

215_8738

Som vanligt höftade jag när jag gjorde soppan. Använde mig inte av något recept utan smakade mig fram.

Använde följande ingredienser till 3-4 port.

1 st stort blomkålshuvud
ca 0,75 dl vitt vin (torrt)
5 dl grönsaksbuljong
3 msk crème fraîche (den fetaste)
1 dl vispgrädde
salt och nymalen svartpeppar
1 paket bacon 

Jag började med att koka upp lättsaltat vatten och hälla i blomkålen som jag delat och sköljt innan.
Lät de koka en bra stund tills de mjuknat och endast hade lite motstånd kvar.
Då hällde jag av vattnet och tog undan en del som som sagt fick göra baconen sällskap i stekpannan.
Resten av dem åkte ner i mixern.

Mixade till en slät soppbas.
Hällde tillbaka soppbasen i kastrullen och spädde den på sjudande värme, under omrörning, med grönsaksbuljong, vispgrädde, vin och créme fraîche.
Lät sjuda en 15-20 minuter och smakade till sist av med salt och peppar.

Serverade soppan med lite stekt bacon och blomkål. 

Till den andra portionen rev jag även lite parmesanost över. Inte dumt alls.
215_8752

Lite fika och tidningsläsning under en filt på det…
215_8763