Etiketter

, , , ,

För en herrans massa år sedan följde jag en programserie på TV där en kock och en programledare kom hem till olika ”kändisar” och skulle laga till något av det som fanns i deras kylskåp för tillfället. ”Här är ditt kylskåp” hette serien.
(Tror att den har gått i flera omgångar men då jag följde den hette kocken Jan-Boris Möller.)

Jag älskade den serien.
En munter och fantasifull kock rotade runt i emellanåt ganska tomma kylskåp och skulle laga ihop en trerätters typ.
Vilken utmaning att komponera ihop en måltid med en urklämd Kalles kaviartub, en burk sardiner, en halv gräddfil och en kiwi. För så såg det ut hos en del.
Minns att Dr Alban hade det rätt så luftigt i sin kyl på den tiden 😉

Hur som helst så satt jag som klistrad när det var dags för veckans avsnitt.
Som jag beundrade denna kock. Hur många gånger har man själv inte öppnat kylskåpsdörren för att titta in och totalt sakna inspiration, eller ingredienser för den delen.
Otaliga gånger har jag önskat mig lite Jan-Boris Möller-gener.

Med åren har man väl blivit lite modigare och mer fantasifull och testat sig fram på vinst och förlust.
Som häromdagen, då blev det lite ”Vad har du i ditt kylskåp”-anda över min lunch.

Resultatet blev tortillamackor gratinerade i mackmaskinen med buffelmozzarella, rökt skinka och en supergod sötsyrlig het sås, Yanuq (Tomate de arbol)
Lite oliver, sallad och cornichons till. 
Inte tokigt alls! Som pizza fast utan tomatsås. 
215_8533

215_8548

Karma Cola, en Fairtrade-dryck till tortillapizzan blev pricken över i:et.

Hoppas att ni njutit av den fantastiska värmen vi har haft idag.
På mig hettar kinderna efter att ha vistats ute mycket och efter årets första cykeltur 🙂

Kram!