Etiketter

,

215_8229

Vet inte när jag gjorde Korv stroganoff senast. Längesedan var det i alla fall.
Jag är ingen storälskare av Falukorv skall erkännas. Gillar dock att experimentera och därför blev det en stroganoff idag – på mitt sätt.
Jag hade varken lök eller senap i som tydligen en riktig stroganoff skall ha.
Istället hade jag finhackad fänkål i bland annat.
Den blev faktiskt riktigt god så nästa gång jag gör den här såsen (för det kommer jag att göra) skall jag göra en Biff stroganoff istället.

Som vanligt blev det lite man tager vad man haver.
Jag ska försöka återge receptet så gott jag kan men höfta lite ni med om ni skall göra den här rätten.
Hade faktiskt pasta till istället för ris idag. En Korv stroganoff-pasta helt enkelt.

Korv stroganoff-pasta

600 g Falukorv
1st. fänkål
2 st. vitlöksklyftor
1 dl tomatsås med basilika
3 msk lätt crème fraîche
1 msk rött vin
1 msk kalvfond
1 dl (drygt) vispgrädde
1 tsk kinesisk soja
Smör till stekning

Finhacka fänkålen och bryn den i smör i en stekpanna. Tillsätt pressad vitlök.
Låt allt bli varmt i stekpannan utan att ta färg.
Skär Falukorven i tärningar i lagom storlek och häll i dem i stekpannan och bryn allting tillsammans ett par minuter.
Häll sedan på tomatsås, crème fraîche, grädde, och kalvfond och låt allt puttra ihop en stund.
Smaka av med soja och rött vin, blanda om och låt allt stå på låg värme under tiden som pastan kokas.

När pastan kokat klart är rätten redo att serveras!
It is as simple as that!

Bestämde för att skämma bort mig lite idag när jag passerade Chokladfabriken på Drottninggatan.
Köpte i godisväg det absolut godaste jag vet, nämligen Chokladfabrikens lakritskolastång med överdrag av mörk choklad och flingsalt på.
Himmel vad den är god.
Jag köpte en liten ”längd” som man själv kan skära upp bitar av.
Så nu sitter jag här med en kopp te och alldeles för mycket lakritskola i magen.
När det kommer till den här kolan är jag ostoppbar…

Den måste ni prova om ni passerar Chokladfabriken.

215_8265