Etiketter

, ,

215_8205

Ibland faller vissa rätter ur minnet fast jag älskar dem så mycket. 
Har inte gjort rullader på år och dag och blev plötsligt sugen på det häromdagen när jag höll i ett paket skivad lövbiff.

Igår hann jag inte men idag satte jag igång redan efter frukost med att rulla och sedan bryna dem.
Därefter hällde jag på rikligt med rödvin och en rejäl skvätt kalvfond och så fick det puttra ihop en stund.

Därefter pausade jag för det visade sig att jag inte hade vare sig grädde eller matlagningsgrädde hemma…
Hur jag nu kunde ha missat det??

215_8135

Rullader – på mitt sätt, till 4 pers.

600 g skivad lövbiff
1 paket skivad bacon
2 dl rött vin
2 msk kalvfond
2-3 dl vispgrädde
2 dl matlagningsgrädde
1 tsk kinesisk soja
Vitpeppar
Flingsalt

Svartpeppar
Smör till stekning

Börja med att skära ut lagom breda ”remsor” av lövbiffen.
Dela den skivade baconen på mitten och ta en remsa bacon och lägg på en remsa lövbiff och rulla ihop dem och sätt en tandpetare i för att hålla ihop rulladen.

(Tips, räkna antalet rullader samt tandpetare så att du håller koll på hur många det är när du sedan drar ut tandpetarna.)

När alla är ihoprullade, lägg ner dem i en rejäl gryta och bryn dem i smör runt om så att de får en lite lätt stekyta. Smula flingsalt och mal svartpeppar över.

Ta bort tandpetarna nu!

215_8150

Häll på rödvinet samt kalvfonden och låt allt sjuda en stund.

Häll sedan på ca 2 dl av vispgrädden och 1 dl av matlagningsgrädden samt sojan.
Här gör ni som ni vill om ni tycker att det räcker med gräddsås och låter det puttra vidare på lagom värme.

Själv snålar jag inte varken med vinet eller vispgrädden och det blir väldigt mycket sås.
Jag gillar det eftersom jag låter rulladerna sjuda på spisen en bra stund för att köttet skall bli riktigt mört.
Dessutom fryser jag alltid in såsen som blir över och använder den till annat.
Gör som ni vill om ni vill ha mindre sås. 

Låt dem sjuda ett bra tag (30 -40 min) och ta upp en liten rullad och skär igenom och känn om den känns bra, har lagom motstånd.
Tycker ni den har för mycket motstånd så låt allt sjuda vidare.

När de känns klara så täck grytan med lock och låt dem ”stå till sig” en stund på låg värme innan de skall serveras.

Servera rulladerna med kokt potatis, inlagd gurka och lite sallad.

Smaklig spis!