Etiketter

En efterlängtad rätt som jag faktiskt inte gör så ofta. 
Det blev en man-tager-vad-man-haver-köttfärssås.215_7865
I kväll blev det spaghetti och köttfärssås till middag. Köttfärssåsen blev ett riktigt långkok. Fick stå och puttra ett par timmar och blev riktigt god och mustig.
Har man bara tid så blir köttfärssåsen bara godare av av få tillagas under längre tid.

Hade i allt möjligt förutom köttfärs: lite rött vin, en skvätt kalvfond, en nypa salmiaksalt (!), chilisauce, tomatpuré, ketchup, vitlök, krossade tomater och så kryddor förstås.

Jag började med att bryna smör och hälla i pressad vitlök och rörde runt lite utan att vitlöken tog färg. Därefter tillsatte jag köttfärsen, ca 500 g, och lät den brynas ihop med vitlöken.
Hällde i två burkar krossade tomater och fortsatte att röra om hela tiden.

Sedan hade jag i en rejäl skvätt kalvfond, 3 msk tomatpuré, 0,5 dl rött vin, 1 dl chilisaue, en nypa vitpeppar, en nypa quatre épices, (en blandkrydda med bl a kanel och ingefära) en nypa timjan, en nypa salmiaksalt, två msk ketchup och lite flingsalt.

Lät allt detta koka ihop på svag värme i ca två timmar och därefter fick köttfärssåsen stå och dra till sig ytterligare en bra stund.

Serverade såsen med nykokt spaghetti och riven parmesan.

(Det visade sig att jag inte hade någon gul lök hemma men det funkade ändå. Hade jag haft det hade jag finhackat den och brynt den i början innan jag brynte vitlöken.)
215_7875

Buon appetito!