Etiketter

, , , , , ,

 

Ekologiskt lakritspulver från Beriksson.
(Tala om fylld till bredden :-))
215_7741

För oss som gillar lakrits lever vi i helt rätt tidsålder nu.

Visst, lakrits har funnits så länge jag kan minnas med lakritsgodis, lakritsglass och hostmedicin som smakade lakrits, men nu finns lakrits verkligen överallt. 
Fick höra igår att man botar känsligt tandkött med lakrits. Det är ju värt att äta lakrits bara därför 🙂

Just nu lever jag i ett lakritsrus. Har ätit mer lakrits på sistone än vad jag brukar göra.
Både lakrits i godis och lakrits i mat!

Har fått provsmaka en middag som kommer att serveras på Lakritsfestivalen nu i mars. Fantastiskt gott!
Hummersoppa smaksatt med lakrits bland annat. Mums!

Lakritsfestivalen som går av stapeln den 21 och 22 mars kan man boka upp sig hos Rent a chef och få laga den här trerättersmenyn tillsammans med kockarna Gunnar och Douglas som komponerat menyn.
215_7712


Idag var jag så sugen på att använda mig av det ekologiska lakritspulvret (överst i bild).
Jag gjorde lite lyxigare variant på varma mackor/snittar på levainbröd tvärskurna med chèvre, fikonmarmelad, soltorkade cocktailtomater sotat med lite lakritspulver strött ovanpå.
In i ugnen på 210 grader i ca 7 min.
Serverade lite kapris till vilket passade perfekt.
Gott tilltugg att bjuda på till ett glas vin.
215_7745 2


Måste bara tipsa om denna ljuvliga lakritssås: Calle och saltlakritssåsen
från Cederströms. En hemlagad saltlakritssås.
Den uppvärmd och ringlad över vaniljglass är bland det godaste jag ätit i dessertväg.
100% lakritsdelikatess 
215_7733

Snart dags för Sveriges mästerkock.
Kanske lite glass och varm saltlakritssås till det… 😉