Etiketter

, ,

215_7574

Det har säkert inte undgått någon att det är alla -ans dag på lördag.
Alla firar det inte men jag gillar att göra det.
Dels gillar jag att ha en anledning att fira och dels gillar jag helt enkelt hjärtan 🙂

Vare sig man väljer att fira alla -dag eller inte, kan man alltid unna sig en god efterrätt.
Den här vita chokladpannacottan har jag tipsat om flera gånger förut här på bloggen, både som den är och smaksatt på olika sätt.
Idag tipsar jag om den som ursprungsreceptet lyder. Som kommer från programmet  ”Halvåtta hos mig”, och ingick i en trerätters meny som blev den veckans vinnare.
Programmet var från allra första säsongen tror jag.

Det här är en favoritefterrätt här hemma och den gör alltid succé, särskilt med färska bär till.

Gör den dagen innan den skall serveras, det tar bara några minuter.

Vit chokladpannacotta 
Recept till 4 port.

2,5 dl grädde
2 msk socker
1,5 st gelatinblad
100g vit blockchoklad
Bär till garnering

Lägg gelatinbladen i blöt.
Koka upp grädden med sockret ett par minuter.

Bryt ner chokladen i en bunke och tillsätt det uppblötta gelatinbladet.
Häll den varma socker/gräddblandningen över och rör till en jämn smet.
Häll sedan upp i portionsskålar och ställ in i frysen.

Tag fram skålarna och ställ dem i kylen någon timme innan servering.
Vid servering, ta fram skålarna ur kylen och garnera med lite färska bär.

Ät & njut!