Etiketter

, ,

215_7011

I veckans nummer av tidningen Buffé hittade jag det här receptet som jag gjorde till middag i kväll.
Det blev jättegott och var lättlagat, precis som jag ville ha det.
Istället för Pekinganka som man verkligen inte bara svänger ihop på någon timme, blev det istället Kyckling ”Pekingstyle”. 

Första gången jag åt Pekinganka var i London för hur många år sedan som helst.
Vi hade landat jättesent på kvällen och var vrålhungriga när vi kom fram till hotellet.
Hoppade in i en taxi och bad chauffören att skjutsa oss till något ställe vi kunde äta på.
Han körde oss till New MayflowerShaftesbury Ave i Chinatown i London.
Där beställde vi Pekinganka och satt och mumsade i oss mitt i natten och det var så himmelskt gott! Ett härligt matminne.

Kvällens rätt hade inte de tunna fina pannkakorna som man får på restaurant men smakkombinationen av den söta kycklingen, hoisinsås, gurka, purjolök och sesamfrön är underbar.

215_7019

Snabblagad kyckling ”Pekingstyle”

Fräs strimlad kycklingfilé i olja, krydda med salt, peppar, sesamolja och honung mot slutet. Servera på varma tortillas med strimlad gurka och purjolök på. Ringla över Hoisinsås och strö över sesamfrön.
Rulla ihop tortillan och ät och njut 🙂

Se till att ha hemma:

Kycklingfilé
Tortillas
Purjolök
Gurka
Honung
Hoisinsås
Sesamolja
Sesamfrön
Olja
Salt och peppar

Bon appétit!