Etiketter

, , ,

För några dagar sedan skrev jag om att jag inte gör soppor så ofta fast jag tycker så mycket om det. Idag blev det faktiskt soppa igen. En riktigt man-tager-vad-man-haver-soppa, thaiinspirerad.
Det blev en soppa för två personer.
215_6354

Visste att jag hade en burk kokosmjölk, ett par kycklingfiléer och en kruka koriander hemma och sedan var det bara att gräva runt i skåpen för att se vad man mer kunde hitta att ha i.

Det blev lite av varje: en burk kokosmjölk som sagt, en rejäl skvätt grädde (0,5 dl typ), en nypa salt, ett par teskedar röd currypasta, saften från en lime, en skvätt syrlig marinad (Jiap Che) och en rejäl skvätt matlagningsgrädde.

Lät allt få puttra ihop en halvtimme drygt och sedan ställde jag kastrullen åt sidan så att soppan fick ”vila lite”.

När det var dags att äta hettade jag upp soppan igen och hällde ner lagom små bitar av kycklingfiléerna och lät de de bli genomkokta.
Toppade soppan med rikligt av färsk koriander.

Gjorde också ett gäng vitlöksbröd till 😉
Kan aldrig bli fel…