Etiketter

, ,

Tiden går så fort och jag är just nu helt dagvill. 
Julen har varit så härlig och nu ser jag fram emot nyårsafton med allt vad som hör till.

Nu är det big paus vad det gäller julmat – för min del i alla fall.
Det har varit fantastiskt gott och vi har ätit massor men nu är det stopp.
I
kväll till middag blir det en vitvins- och saffransdoftande fiskgryta och jag längtar efter att sätta igång med den…

Konstigt nog har vi inte fikat så mycket, vilket vi brukar göra. Det har inte hunnits med.
Vid den här tiden brukar det vara rätt tomt i kakbukarna men inte i år. Därför bestämde jag mig för att fixa i ordning en ordentlig fika idag, toppad med varm choklad och en massa vispgrädde – utomhus!
Jag älskar att dricka varm choklad utomhus när det är kallt.
Precis som jag älskar när man grillar korv och äter utomhus. (Ok, liiite kallt var det…) D30_6124 D30_6122
Dessa stjärnor är riktiga favoritkakor och bakas bara till jul.
Egentligen bara vanliga mördegskakor med pärlsocker på men ändå så underbart goda.
Stjärnor 1 hg smör (rumsvarmt)
1 hg strösocker
3 dl vetemjöl  (Använd så mycket du behöver tills degen hänger ihop och blir fast.)
1 ägg (+ 1 ägg till pensling)
2 tsk bakpulver
Pärlsocker – till dekorering

Blanda ihop alla ingredienserna och knåda tills du fått en fast och fin deg.
Ställ in den i kylen ett par timmar så att den får vila och bli sval. Blir mycket enklare att baka ut då.
När degen fått vila så ta ut den och kavla ut på mjölad bänk och tryck ut kakor med mått. Pensla kakorna med uppvispat ägg och pärlsockra dem och lägg dem på plåtar. Grädda sedan i 200 grader i 3-5 minuter beroende på ugn och tjocklek på kakorna. Passning rekommenderas.
D30_6132
Varm choklad med alldeles för mycket vispgrädde till… men det är ju så gott!
Ser fram emot julspecialen av Downton Abbey i kväll och fortsättningen på dokumentären om Astrid Lindgren i morgon kväll, riktigt bra!! Ett tips är att se den om ni inte gjort det. Ha en fin kväll!