Etiketter

, ,

Just nu är jag inne i en asiatisk period vad det gäller mat, framförallt koreansk mat.
Jag har tidigare nämnt att jag dyrkar de goda såserna man kan köpa med sig från restaurang Arirang som ligger på Luntmakargatan i Stockholm.
De kan man köpa med sig från restaurangen om man vill laga egen koreansk mat, tips tips!
Eller varför inte boka bord och avnjuta en middag där. Maten är suverän och personalen jättetrevlig och hjälpsam om man har beslutsångest över vad man ska beställa.

Läs här om de goda såserna. 
D30_5844

Igår stekte jag laxfiléer lite snabbt på vardera sida, saltade och pepprade och satte sedan in dem i ugnen på 170 grader i ca 10-12 min.

Under tiden kokade jag nudlar enligt paketets anvisning.
Droppade lite sesamolja på när de var klara och blandade runt. Dekorerade med lite färsk koriander.
Samtidigt kokade jag upp vatten till frysta edamamebönor som man kokar i tre minuter i saltat vatten.
Häller sedan av vattnet och lägger upp dem i en skål med flingsalt på.

När laxen är färdig i ugnen, nudlarna kokta och edamamebönorna förvällda är det klart att servera och tillsätta lite av en eller flera koreanska såser till.

Självklart kan man servera vilken sås som helst till den här rätten men just med de här såserna blir det så galet gott och man får den koreanska touchen.
Jag använder lite av Jiap Che och lite av den koreanska sojan Arirang till den här rätten.

En god rätt klar på 20 minuter (om ugnen värmts upp innan ;-))
Vilket är perfekt när man har hungriga små gäster som behöver utfodras snabbt.

Ha en fin kväll, dan före dan före doppardan…