Etiketter

Man tager vad man haver.
Sådana middagar gillar jag.
 Det blev det i kväll.

En bit paj, lite sallad, ett par skivor salami (Magnifico), ett par gula cocktailtomater, lite kapris och slutligen ett par skivor baguette med valnöts-färskost toppad med soltorkade cocktailtomater.

D30_5530

Så gott och dessutom snabbt fixat.

Rester efter helgens matfrossande innebär snabblagad måndagsmiddag 🙂

Den här pajen gjorde jag i lördags och den blev riktigt god.
Passade bra att inleda glöggfikat med innan man kastade sig över allt sött och gott…

Paj med chèvre och bacon:

Pajdeg:
150 g rumsvarmt smör
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
2 msk vatten
0,5 tsk salt

Fyllning:
2 dl riven grevéost – mellanlagrad
1 – 2 skivor chèvre (den större storleken ”på rulle”)
1 pkt bacon färdigstrimlad

Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk (mellanmjölk)
Nymalen svartpeppar

Nyp ihop ingredienserna till pajdegen och knåda ihop den till en deg.
Lägg in den i kylen och låt den vila en stund.

Förstek bacon och låt den rinna av på hushållspapper.

Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en pajform lite lätt och tryck ut degen i pajformen.
Nagga pajskalet med en gaffel runtom.
Förgrädda pajskalet i ca 7 min.

Grovriv grevéosten samt smula ner chèvren under tiden och förbered äggstanningen, dvs vispa ihop ägg och mjölk och tillsätt lite nymalen svartpeppar.

Låt pajskalet svalna en aning och fördela sedan de båda ostsorterna samt bacon i pajskalet och häll äggstanningen över.
Grädda pajen i 40-45 min.
(De sista fem minuterna la jag folie över pajen så att den inte skulle brännas vid.)
Passning krävs!

Smaklig spis!