Etiketter

, ,

D30_4703

Är det något jag gottar mig i nu i novembermörkret  så är det ljus.
Ljus i parti och minut.
Kronljus och värmeljus till lyktor och ljusstakar inomhus och blockljus till lyktorna utomhus.
Och så marschaller så klart, jag älskar marschaller och skulle kunna ha dem tända för jämnan nu i mörkret.

Att dricka glögg utomhus och knapra pepparkakor i skenet av marschallerna, det är hög mysfaktor på det 😉
Precis som höjdpunkten efter skridskoskolan i Kungsträdgården när jag var liten var att äta en grillad korv med bröd och titta på de kulörta lyktorna runt skridskobanan mot en mörk himmel (till tonerna av ABBA :-)). SÅ mysigt!!
D30_4689

Igår adventspyntade jag altanen lite. 
Hade dagen innan gjort en isform fylld med blommor som jag ställde en marschall på.
Gjorde en sådan isform till en midsommarafton för flera år sedan för att hålla snapsen kall ;-).

D30_4686

Man fyller en form med vatten, en sockerkaksform tex och lägger i lite blommor eller vad man nu vill dekorera den med. Fryser in och stjälper upp den där man vill ha den, tex. på en bricka.
Man får hålla koll på den inomhus så att den inte svämmar över när den smälter.

Bäst är att ha den utomhus i minusgrader, då smälter den inte.
Funkar ju också som sagt perfekt som marschallhållare.

En annan favorit att ha en marschall i är det här ”klotet”. Det blir ett väldigt fint sken från den.
(Har dock fått skarva låset med en skruv eftersom den förra låskonstruktionen inte riktigt höll…)
D30_4704


Man får pimpa upp mörkret med ljus och mys helt enkelt!