Etiketter

, , , ,

Dagen idag har gått i ett och jag har precis klämt i mig två pepparkakshjärtan.

Jag frågade barnen på förmiddagen om de ville baka pepparkakor idag och det blev tummen upp.
Sebastian skrek högt av glädje: -mamma du är bäst, du är bäst! (:-)) 
Sedan var bakandet i full gång här hemma i köket och kreativiteten flödade…

Jag vill därför passa på att ta tillfället i akt och presentera kungen och drottningen:
D30_4381

Av någon anledning vill Sebastian alltid göra en pepparkakskung med krona på huvudet och idag även en drottning. 
Dvs han trycker ut mått av en pepparkaksgubbe och pepparkaksgumma samt två mått av en kungakrona, och dessa monteras sedan ihop varsamt.

I övrigt är han inte nämnvärt rojalistisk. Men men… tradition är tradition.

På tal om tradition så är det min farmors pepparkaksrecept som har använts till dagens pepparkaksbak. Det receptet hittar ni här.
(Vi bakar aldrig från något annat recept…)

D30_4412

Favoritmomentet är nog ändå att få dekorera med kristyr.
Jag var tvungen att rädda undan några pepparkakor från att få kristyr på sig för jag vill ha mina utan.

Nu doftar det helt underbart här hemma från dagens pepparkaksbak 

Måndag i morgon och ny vecka, hjälp vad det går undan…

God natt!