Etiketter

, , ,

Varför har dygnet bara 24 timmar? Det räcker liksom inte till…

Igår hade jag en fantastiskt rolig och innehållsrik dag på Mitt kökmässan i Stockholm.
Jag deltog bl a i en matbloggsträff där vi fick laga mat 
tillsammans med Rent a Chef.
Vi fick prova på Molekylär matlagning.

”Molekylär gastronomi: Alltså den kokkonst som bygger på kunskapen om biologiska, kemiska och fysiska processer när man lagar mat.”

Vi gjorde flera olika moment, bl a så snabbpicklade vi små gurk- och rättikskulor i en sifon, (en av favoriterna)
och cirkulatorkokade pilgrimsmusslor i vacuumförslutna påsar (!). Jättegott det med 🙂
När vi var klara med alla tillagningsmoment fick vi dekorera våra tallrikar som var grovsaltfyllda träramar.
Gott och vackert och roligt att prova på ett (för mig) nytt moment inom matlagning.

Här kommer lite bilder:
D30_4008

D30_4010

D30_4012

 

Vår kock Douglas från Rent a Chef.

D30_4014

Min fina bloggkollega Jennie gröper ut fina kulor av rättika som sedan åkte ner i en sifon för snabbpickling.
D30_4017

I med pilgrimsmusslorna i en påse…D30_4019

…som efter att påsen förslutits fick åka ner i en cirkulator.
D30_4023

D30_4029

Hylvad morot till dekoration.

D30_4058

Dags för dekorering. Här läggs lite gurkskum på pilgrimsmusslan.

D30_4061

Ta da´
Vår färdiga rätt är klar!
(Laxen snabbhalstrades – på vanligt sätt alltså.)

Mitt kökmässan 2014 i Stockholm pågår t o m i morgon söndag. Besök den om ni har möjlighet.
Där finns massor med fina utställare av både mat- och dryck, roliga matdemonstrationer/föredrag, provsmakningar, massor av bra erbjudanden och mycket annat kul.

To be continued… 😉