Etiketter

, , ,

Den rosa månaden Oktober är till ända för det här året (för min del kan varje månad få vara rosa med hänsyn till att uppmärksamma kampen mot bröstcancer eller all annan form av cancer) och julen är inte här ännu på ett tag.

Jag väljer att i alla fall lägga upp ett foto av ”Mitt rosa julbord” från förra året som för mig knyter ihop dessa två ämnen, rosa och jul.
IMG_5059


Kom på när jag tänkte på vårt kommande julbord att det är ju en hel del godsaker som går i rosa faktiskt.

Och eftersom jag älskar rosa bestämde jag mig för att göra ett julbord i rosa helt enkelt.

Mitt rosa julbord:

Rullar av rökt lax
Romsås
Hackad rödlök
Laxpaté
Julskinka
Skär potatissallad
Rosa macarons
Skumtomtar

Receptet på den rosa potatissalladen kommer från Edward Bloms kokbok ”Allting gott och alldeles för mycket” och den potatissalladen kommer att finnas på vårt julbord även i år.
Den rekommenderar jag verkligen. Den är så god!

Tant Fridas skära potatissallad 4-6 port.:

Knappt 1 kg potatis (fast sort)
2-3 inlagda rödbetor (150 g )
2 msk finhackad gul lök
En knippe persilja
1-2 krm salt
2 msk kapris
2 dl majonnäs
1 dryg dl vispgrädde, ovispad

Koka potatisen (får ej bli överkokt).
Låt den bli riktigt kylskåpskall. Skala och tärna den.
Hacka rödbetorna i små bitar (högst 1/2 cm) och finhacka löken och persiljan.
Blanda samman potatis, rödbetor, lök, persilja och kapris i ett beredningskärl (spara lite persilja till dekorering).
Rör ihop majonnäs, grädde, salt och en sked rödbetsspad och blanda försiktigt ihop alla ingredienser. Låt stå ett par timmar.
Häll över potatissalladen i en skål och garnera med hackad persilja.

Ett tips till julbordet alltså!