Etiketter

, , , ,

D30_3949

Det är inte många recept som jag någonsin följer fullt ut. Jag kan bara inte.
Jag lägger till en ingrediens, tar bort en ingrediens, byter ut en annan osv.
Det blir vad jag känner för. Och för det mesta blir det bra.

Men inga regler utan undantag dock och här kommer min: ”Farmor Anna-Lisas pepparkaksdeg”.
Den skall följas till punkt och pricka!
Varenda kanelkorn ska stämma så att degen blir exakt så som den alltid har varit.
Den måste ha den underbara doften, smaken, utseendet och konsistensen som jag är van vid.
Minnen hålls ju vid liv via dofter och den här doften är helig för mig 

Idag gjorde jag årets pepparkaksdeg som jag har fryst in. Har märkt att degen blir mycket lättare att jobba med när den har frysts först.
Och när barnen blir sugna på att baka pepparkakor, tar vi fram den i god tid så att den är kyld men inte fryst när det skall tryckas ut hjärtan, grisar och annat fint 🙂

D30_3933

Tre nyanser av brunt… ingefära, kanel och nejlika.

Farmor Anna-Lisas pepparkakor
250 g ljus sirap
250 g brun farin strö
250 g smör
2 små ägg
10 dl vetemjöl
1 msk mald nejlika
1 msk mald kanel
1 msk mald ingefära
1 msk bikarbonat

Koka upp sirapen och häll den över farinsockret och smöret som du delat i bitar.
Rör tills massan har svalnat. 
Tillsätt äggen och kryddorna. 
Blanda bikarbonaten med större delen av vetemjölet. Tillsätt inte allt mjöl på en gång utan lite i taget.
Arbeta degen tills den släpper kanterna på bunken.
Fyll en plastform med degen och ställ in i frysen.

När det blir bakdags, ta fram degen i god tid så att den är sval men inte fryst.
Grädda kakorna sedan i ca 220 grader i 4-5 minuter, beroende på ugn.
Här krävs passning för det kan gå väldigt fort!!
Låt kakorna sedan svalna på galler. 
Ät och njut!

En härlig doft av jul spred sig idag när jag gjorde degen.
En av min doftmåsten när det kommer till jul.
Några andra doftmåsten är hyacint-, gran- och glöggdoft.

Ha en skön söndagskväll!