Etiketter

, , , , , ,

Här är det jul i vårt hus redan…
Nejdå, bara lite julgodistillverkning. Måste ju testa vissa saker och se om de är goda nog att göras om till jul 😉

igår gjorde jag dessa vita chokladtryfflar med citrus och de blev riktigt goda.
Det här är ett recept jag haft länge men aldrig provat och nu kände jag att det var dags att testa det.
D30_3728

D30_3653

Och då kom dessa små hjärtformar jag köpte i England för ett par år sedan äntligen väl till pass.

D30_3659

Blandningen hällde jag direkt ner i en spritspåse och la in i kylen ett par timmar innan det var dags att spritsa ut fyllningen i formarna.

D30_3741

Vit chokladtryffel med citrus
*ca 40 st (förmodligen fler)

1 dl vispgrädde
50 g smör
300 g vit choklad
1 dl kesella kvarg
2 msk Cointreau eller annan citruslikör (Jag tog Passoa)
1 tsk rivet citronskal

Koka upp grädden och smöret i en kastrull. Tag kastrullen från värmen.
Bryt chokladen i bitar , rör ner och låt den smälta.
Blanda i kesella, likör och citronskal.

Låt blandningen stelna i kylen ett par timmar (i spritspåsen).
Spritsa ut chokladen i små formar och garnera dem om du vill och låt de sedan stelna i kylskåpet.

*En ska bara, jag gjorde hälften av receptet ovan och jag fick 40 st.
(Vet inte om det står fel eller om mina formar var extra små eller så.
Men räkna med att det blir mer än 40 st.)

På tal om jul och juligt så köpte jag den här mysiga tröjan på Hollister igår.
Den är supergosig och varm, precis vad som behövs nu.
Ett tips för oss frusna med andra ord 😉
D30_3702

D30_3706

Ha en härlig torsdag min vänner!