Etiketter

, , ,

Igår var vi sugna på att baka både jag och Sofia.
Det var dags att fylla på sockerkvoten kände vi.

Jag har fått dille på Macarons så det bakade jag.
Tycker de är så vansinnigt goda och så älskar jag att de går att variera i det oändliga.
Numera följer jag bara receptet på mandelbottnarna, fyllningen hittar jag på allteftersom vad jag är sugen på. Dock har jag smörvaniljkräm som bas för det mesta.

Sofia valde att göra chokladbollar.
Hon rullade dem i chokladströssel när de var klara vilket blev jättegott.

Passade också på att inviga kakfatet jag köpte för ett tag sedan.
D30_2475

D30_2474

D30_2452

Jag valde att inte färga macaronsmeten den här gången. Ville ha dem vita (el ofärgade).


Använde mig av Leilas recept som jag brukar och som jag tycker är jättebra.
Och smörkrämsfyllningen smaksatte jag med mina två favoriter just nu: Dulce de Leche och Muscovadosirap.
Och då smakar jag mig fram tills jag blir nöjd 🙂 Inga mått med andra ord.
När de var klara pudrade jag dem med kakao och florsocker.

D30_2465

Chokladbollar

100g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
3 dl havregryn
2 msk kallt kaffe
Chokladströssel att rulla dem i

Rör smör, socker och vaniljsocker poröst.
Blanda i kakao. Tillsätt havregryn och kaffe.
Rör om tills allt är väl blandat. Forma smeten till små runda bollar.
Rulla dem i chkladströssel.
Förvaras kallt!

Ha en härlig fredagskväll!!

Här hemma vankas det pizza, hämtpizza… 🙂