Etiketter

Oj vilken höstkänsla jag har haft idag.
Gick ”all in” redan i morse och drack varm choklad till frukost för att det kändes så ruggigt.
Och det var varma kläder som gällde. 

Så sent som igår var det stekhett när jag och en väninna sprang på varandra på stan och sedan satt på ett café och flåsade i värmen. Tala om tvära kast…

Så i och med dagens höstkänsla så kom suget efter min favoritäppelkaka.
D30_1678

Så det var bara att sätta igång och baka.

Äppelkaka
150 g smör

2 dl socker
1 ägg
2 dl. havregryn
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
Kanel
2 – 3 äpplen (beroende på storlek)

Börja med att mäta upp smöret och låt det stå framme och bli rumsvarmt.
Sätt ugnen på 200 C.

Smörj och mjöla en bakform, gärna med löstagbar kant.
Blanda ihop alla ingredienser i en skål till en jämn smet.
Tryck sedan ut smeten i formen så jämnt som möjligt.
Skär äpplen i bitar (med eller utan skal – jag kör utan.)
Fördela de skivade äppelklyftorna i formen och pudra sedan kanel över.

Grädda i ugnen i ca 35 – 40 min. Ta ut kakan och kolla med en sticka efter 30 min. Det är ju lite beroende från ugn till ugn, varmluftsugn etc.
Det skadar ju inte att kolla av mot slutet. Resultatet ska bli lite knäckigt i kanterna och en mjuk kaka i övrigt.

Jag äter den här kakan au naturel och inte med glass eller vaniljsås till.
Det hör mer ihop med äppelpaj tycker jag. Men det är ju självklart en smaksak.

D30_1673

Skulle gärna vilja ha tips på någon bra bok att läsa nu i höstmörkret.
Läser ingen just nu men vill göra det.
Tacksam för tips med andra ord 🙂

Hej hej!