Etiketter

, , , ,

D30_1527
Grahamsbulle med pålägg och smoothie är ett perfekt mellanmål.


Det märks tydligt att det är första veckan på höstterminen.

Omställningen från att ha varit ledig hur länge som helst till att behöva gå upp tidigt och sitta vid skolbänken på bestämda tider tar på krafterna.
Att få barnen att lägga sig på kvällen är en utmaning. Den slår dock inte utmaningen morgonen därpå när man ska försöka få upp dem…
Helt plötsligt ställs det krav igen.
Att hösten helt plötsligt knackade på gör ju sitt till.

En annan sak som märks i och med att skolan börjat så är det att aptiten ökar.
Det är hungrigt nästan jämt.
Nu gäller det att spetsa mellanmålen så att de står sig ett tag.

Idag passade jag på att baka grahamsbullar.
De är riktiga favoriter. Receptet är hämtat ur Pernillas jul:

Grahamsbullar (eller mammabullar)
(ca 16 bullar)
3 1/2 dl ljummet vatten
25 g jäst (1/2 paket)
1 tsk socker
1 tsk havssalt
5 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl

Pensling:
äggvita eller filmjölk

Garnering:
vetekross

1. Smula sönder jästen i en degbunke. Rör ut den i det ljumma vattnet.
2. Tillsätt socker, salt och båda mjölsorterna.. Arbeta ihop degen och ställ den att jäsa upp. (ca 30 min.)
3. Lägg upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två lika delar och forma till rullar. Skär varje rulle i 8 lika stora bitar och rulla ut dom till runda bullar.
4. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till dom lätt med handen och låt dom jäsa upp. (ca 30 min)
5. Pensla med filmjölk eller äggvita (för extra krispig yta) och strö på rikligt med vetekross.
Grädda i 225 grader 8 – 10 minuter.

 

Färska jordgubbar, frysta blåbär och vaniljyoghurt fick bli ingredienserna till dagens smoothie.

Må så gott!
Snart är det helg…;-)