Etiketter

, , , , ,

Titeln ovan blev en riktig tungvrickare märker jag 🙂
Men det är ju vad det är, en paj med två olika ostsorter. 

Trots att jag är ett sådant matvrak så har jag aldrig tidigare gjort Västerbottenspaj – eller Västerbottensostpaj som det också heter.
Men idag så blev det av.
Jag kände plötsligt för det och hade alla ingredienser hemma.
Och eftersom jag älskar fetaost så bestämde jag mig för att ha i det också.

Och det blev riktigt gott. Särskilt med löjrom, hackad rödlök och crème fraîche till.
D30_1314

Västerbottensostpaj à la Stockholm Tea House

Pajdeg:
150 g rumsvarmt smör
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
2 msk vatten
0,5 tsk salt

Fyllning:
150g fetaost
125 g riven Västerbottensost

Äggstanning:
3 ägg
1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl mjölk (mellanmjölk)
En rejäl nypa rostade sesamfrön

Nyp ihop ingredienserna till pajdegen och knåda ihop den till en deg.
Lägg in den i kylen och låt den vila en stund.

Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en pajform lite lätt och tryck ut degen i pajformen.
Nagga pajskalet med en gaffel runtom.
Förgrädda pajskalet i ca 7 min.

Finfördela fetaosten under tiden och förbered äggstanningen, dvs vispa ihop ägg, grädde och mjöl och tillsätt rostade sesamfrön.

Låt pajskalet svalna en aning och fördela sedan de båda ostsorterna i pajskalet och häll äggstanningen över.
Grädda pajen i 40-45 min.
(De sista fem minuterna la jag folie över pajen så att den inte skulle brännas vid.)
Passning krävs!

D30_1304

Ta sedan ut pajen när den är färdiggräddad och låt den stå framme och svalna.

När den svalnat kan man dekorera pajen med löjrom, finhackad rödlök och lite dill om man vill.
Och sedan servera pajen med en klick créme fraîche till.
D30_1328

Eller så kan man äta pajen som den är med en fräsch sallad till tex.

Bon appétit!