Etiketter

, ,

D30_1133

Ibland undrar jag vad det är som flyger i en.
Ställa sig och göra rabarberpaj i (10 st) småformar när det är årets varmaste dag.
Förklaringen är nog den att jag var extremt fikasugen.
-Och råkade ha rabarber hemma.

Vår rabarberplanta tar sig aldrig, det blir liksom ingenting. 
Den trivs nog inte i vår trädgård helt enkelt.
Så när jag var på en matmarknad senast köpte jag med mig en stor bunt jättefin rabarber.

Den här gången valde jag att göra pajen i mindre formar men receptet nedan avser smulpaj i en större form.

Smulpaj med Dulce de Leche och rabarber

600 g rabarber 
3-4 tsk strösocker

Smul
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl socker
0,5 dl Dulce de Leche (Classic)
2-3 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 225 grader.
Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och Dulce de Leche.

Skölj och skär upp rabarbern i små fina bitar. Lägg dem i en skål och strö 3-4 tsk strösocker och blanda runt.

Smörj pajformen och fördela den sockrade rabarbern i den.
Fördela därefter smulet över rabarbern och grädda pajen i ugnen i ca 20-25 min.

Låt sedan pajen svalna något och servera den med vispad grädde, vaniljsås eller glass.

Jag märkte nu när jag gjorde småpajer att jag fick sänka ugnstemperaturen från 225 till 200 grader efter ca 12 min.
Därefter la jag folie över alla pajer och gräddade vidare i sammanlagt 20 min.
Passning krävs dock.
Men det är det värt för de blev jättegoda 🙂

Och nu skall några av dem in i frysen. Pajer funkar ju perfekt att frysas in.

D30_1115

D30_1123

Och vill man så kan man pudra lite florsocker över innan servering.

Må så gott i värmen!