Etiketter

, , , , , ,

Image

När jag har provat något nytt och jättegott vill jag bara äta det om och om igen… 
Kan bli lite tjatigt för omgivningen kanske, men men, de överlever nog 😉

I kväll slog jag ihop två rätter som jag är nyförälskad i och det blev en riktig crossover men framförallt väldigt gott!

Den ena rätten är en sallad som jag åt på Terre à Terre i Brighton.
Och den andra rätten är en kycklingrätt med de koreanska såserna jag köpte med mig från restaurang Arirang nyligen.
Jag har använt de här såserna till laxfiléer tidigare, recept på det hittar ni här.  
I kväll valde jag att ha nudlar till istället för ris. Och kycklingfiléerna skar jag upp och stekte i mindre bitar i marinaden som de fått ligga och dra till sig i någon timme innan. 

Båda dessa rätter går snabbt att göra och är väldigt goda, dels var för sig men också tillsammans som sagt.
Image

Jag hade inget recept på salladen från Terre à Terre utan improviserade lite här.
Det jag dock visste ingick var rökta soltorkade tomater som jag köpte med mig en burk utav därifrån.
(Det går säkert lika bra med vanliga orökta också.)

I övrigt gjorde jag på följande sätt:

La upp rikligt med ruccolasallad på ett större fat. Hyvlade parmesanost över och skar upp de rökta soltorkade tomaterna i strimlor och blandade om.
Blandade sedan ihop en dressing på saften från en citron, 1- 1,5 msk olivolja, lite flingsalt och slutligen lite vitpeppar.
Skvätte rikligt av dressingen över ruccolasalladen, parmesanosten och de soltorkade tomaterna.
Sist strödde jag på ordentligt med rostade solros- och pumpafrön.
Klart!
Image

Ett tips för övrigt är att alltid ha en burk hemma med rostade solros- och pumapfrön till hands.
De kan man använda till allt möjligt.
Jag rostade mina på 220 graders värme i ca 10 min.
Viktigt är dock att passa dem så att de inte bränns vid samt att skaka om dem då och då så att de blir jämnrostade.
Image

Smaklig spis!