Etiketter

När jag inte lagat mat på flera dagar, som tex. när jag varit bortrest – då är det så otroligt kul att komma hem igen och börja rafsa runt i kylen för att hitta på någonting gott att laga ihop.
Jag älskar att laga mat. God mat.

Men det tog ett tag innan matintresset kom.
I gymnasiet gick jag faktiskt restauranglinjen fast jag då inte var så jätteintresserad av matlagning.
Det var väl det undermedvetna som styrde…

Men sedan kom matintresset och då med besked.
Och alla smarta tips från dåtidens mästerkockar som var våra lärare, de bär jag fortfarande med mig och jobbar efter 😉

På tal om mästerkockar så bedriver en av Englands mest kända kockar, Jamie Oliver bl a en kockskola för både vuxna och barn i Brighton, Jamie Oliver´s Café & Cookery School.
(Och på flera andra ställen i England också.)
Stället fungerar även som butik och café.
Image

Image

Tänk vilken revolution inom (framförallt den engelska) matindustrin han har åstadkommit den killen. Aldrig rädd för att prova något nytt,
banbrytande och med en aldrig sinande entusiasm.
Jag minns fortfarande hans allra första TV-avsnitt i serien ”Den nakna kocken” i någon liten lya i London där han åkte ner på ledstången för att sedan hoppa på sin moppe och susa runt bland Londons allehanda delikatessaffärer.
Vem hade kunnat ana då hur stor han skulle bli?