Midsommartårta ja…
Hmm… när planerna ändras lite tvärt så glöms ibland väsentliga saker bort.

Jag vaknade upp igår morse och kom att tänka på:
-Just det, midsommartårta, det måste vi ju ha idag.
Eftersom jag inte hade planerat något fick det bli ”man tager vad man haver”-varianten.
Och det blev faktiskt den godaste tårtan någonsin tror jag.Image

En marängbotten…Image

med smör- och vaniljkräm på…Image

och med vispad grädde ovanpå det…Image

blev världens godaste tårta med uppskivade jordgubbar på toppen❤Image


Nu tog jag som sagt vad jag hade hemma. Tårtan blev inte särskilt stor, men väldigt mäktig.
Skulle säga att detta recept räcker för 2-3 pers. (vuxna).
För flera personer är det bara att dubbla receptet osv.

Marängbotten
2 äggvitor
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Smör- och vaniljkräm
2 äggulor
50 g smör (rumsvarmt)
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
1 dl vispgrädde
Lite strösocker (till grädden)
Färska jordgubbar

Börja med att vispa äggvitorna till ett hårt skum. Häll i lite socker och vaniljsocker i taget under vispandet.
När marängsmeten känns lagom fast så bred ut den på en plåt med bakplåtspapper, formad till en rund tårtbotten.

Sätt in den i ugnen som värmts upp till 100 grader och låt den stå inne i 1 1/2 tim.
Ta ut den och låt marängbotten svalna.

Under tiden som marängbotten gräddas i ugnen görs smörkrämen.
Blanda ihop det rumsvarma smöret med florsocker, äggulor och vaniljsockret till en jämn kräm.

Bred ut den över hela marängbotten.

Vispa grädden tillsammans med en tsk strösocker. Bred ut den över smörkrämsmarängen och toppa sedan med uppskurna jordgubbar. (Eller hallon, blåbär eller vad ni nu har hemma.)

Jag lät den stå i kylen tills vi skulle äta den och då tog jag fram den ca en kvart innan.

Image

Ja någon vidare kransbindare är jag inte. Hade tänkt göra varsin krans till barnen men när den här var klar möttes jag av blickar som sa allt.

Och ja, den kanske hade passat bättre om halsen på en Vasaloppsåkare. Den blev lite stor kanske…
Men på dörren passade den bra 🙂

Ha en fortsatt skön midsommardag, det ska jag ha!
Kram