Etiketter

, , ,

Här kommer ännu ett smarrigt recept som passar bra nu till midsommar.
Den här fina lådan med godsaker (och recept) i stod nämligen och väntade på trappan när vi kom hem från tandläkaren idag 🙂
Image

Jag ska helt ärligt säga att det var inte alls för särskilt länge sedan som jag faktiskt började gilla sill på riktigt.
Så jag har inte provat mig igenom så särskilt många sorter ännu.
Men den här sillen var grym, riktigt grym! Speciellt med den goda ört- och ostsåsen till.
Och lättlagad var den också, allt fanns ju med 😉
Image

Här kommer receptet:

200 g crème fraîche (den fetaste)
1 bunt sommarörter
80 g Västerbottensost
200 g 5-minuters sill, avrunnen vikt
1 st citron, skal och saft
Ljusugnsbröd eller annat hårt tunnbröd (gärna kryddat)

Låt 200 g 5-minuterssill rinna av. Skär den i mindre bitar.

Mixa 200 g crème fraîche med lite saft från en halv citron samt en näve valfria sommarörter, tex. färsk timjan.
Rör sedan ner 80 g Västerbottensost i blandningen.

Jag ställde in röran i kylen en stund så att den fick ”dra till sig” av smakerna.

Vid servering:
Lägg upp små sillbitar på tunnbrödet samt en klick av ört- och oströran ovanpå sillen.
Toppa sedan med en nypa sommarörter samt finrivet citronskal.

Ät och njut!
Image

Vi fick spontanbesök när vi skulle börja äta så vi gjorde genast i ordning flera.
Vips var allt slut och omdömet blev ”godaste sillen någonsin” 🙂