Etiketter

, , ,

Detta mina vänner blev en riktig höjdarmiddag. Helt vansinnigt gott. Och superlätt att göra.
Kan inte bli bättre 🙂

Jag tipsade nyligen om de goda såserna från krogen Arirang i Stockholm (som man kan köpa med sig därifrån)
och jag gör det igen, nu när jag själv har provat dem hemma.

Gillar ni asiatisk mat och inte minst koreansk, då måste ni prova detta! 

Image

Jag stekte laxfiléer lite lätt på vardera sida i den syrliga marinaden (flaskan med rosa etikett).
La dem sedan i en ugnsfast form med marinaden över.

In i ugnen som värmts upp till 185 grader i ca 10 minuter.
Tog ut och lät dem svalna något.
Hällde (lagom) av den goda sojan över laxbitarna och strödde sedan över rostade sesamfrön samt färsk koriander.

Klart!

Image

Köpte även med mig av deras Kimchi på rättika. Syrlig och ganska het. Perfekt komplement.

Image

Jag valde att ha japanskt ris till den här rätten. Har för mig att de sa att de hade det på restaurangen också.
Tycker att det riset är suveränt gott.

Finns i asiatiska affärer och hur man kokar det står på paketet.

Så när riset väl är kokt och står och ”vilar”, gör man själva laxen på en kvart.

D30_9140

Jag hade inga mått att gå efter utan man får gå på känsla här.
Kan säga att vi skvätte på ytterligare av både sojan och marinaden över laxen på tallriken.
Och även av koriandern och de rostade sesamfröna.
Bara för att det var så gott 🙂
Nästa gång testar vi med kyckling.