Etiketter

,

Jag har en söt kollega som väldigt ofta kommer med något himmelskt nybakat som jag får prova.
Hon är otroligt duktig och allt hon gör smakar ljuvligt!!

Och jag spelar lika förfärad varje gång och drar valsen om att hon drar ner mig i fördärvet och att hon inte får skämma bort mig så bla bla bla…
Fast det är ju självklart bara en lögn alltihop.
För så fort hon vänder ryggen till, kastar jag mig likt ett rovdjur över det hon har bjudit mig på. 

Senast bjöd hon på rabarberkaka med råkräm till. Såå gott.
Jag bestämde mig för att göra en egen omgående. Med råkräm till.
Det var första gången jag gjorde det och det var ju hur enkelt som helst.
Och precis som hon sa så är ju råkräm i princip detsamma som gräddglassbas.
Blir det något över kan jag ju alltid hälla ner det i glassmaskinen och göra gräddglass av det. 🙂
(Men det lär det inte bli…)

Image

Image

Image

Image
Rabarberkaka
150 g smör
2 dl socker
1 ägg
1 dl havregryn
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
4-5 tunna stjälkar rabarber (eller mer om man vill)

Råkräm
3 dl vispgrädde

3 äggulor
1/2 dl strösocker
1/2 msk vaniljsocker; helst med äkta vanilj i.

Värm ugnen till 200 grader.
Låt smöret stå framme och bli rumsvarmt. Smörj och mjöla en form, gärna med löstagbara kanter.
Blanda samman alla ingredienser till kakan och tryck ut degen i formen.
Skär småbitar av rabarbern och tryck ner bitarna i degen. Sätt dem ganska tätt.
Sätt in formen i ugnen i ca 25 min. Titta efter och gör ett stickprov. Grädda ev. ett par minuter till.
Ta ut kakan och låt den svalna.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Vispa grädden lätt och blanda den sedan med ägg- och sockerröran.
Råkrämen är klar att servera!

Ät och njut!