Etiketter

, , ,

De här laxfärsbiffarna har jag gjort massor av gånger. De är så himla goda.
Vi har haft olika tillbehör till dem under åren men nu är favoriterna satta:
Det skall vara nudlar (med världens godaste soya på)
och en sås med avocado, kesella, crème fraîche och basilika till.

Det var länge sedan jag gjorde dem så de var väl efterlängtade nu i kväll.
Image
Laxfärsbiffar med nudlar och avocado.

Image
Sås med avocado, kesella, crème fraîche och färsk basilika.

Image
Och vår ”must have”, Japanese Soy Sauce.

Laxfärsbiffar (4 port.) (Receptet hittade jag på Pernilla Wahlgrens blogg för länge sedan.)
500 g laxfilé
1 ägg
En knippe färsk basilika
Salt och peppar

Tillbehör/garnering
Avocado
Nudlar

Sås
2 mogna avocados

3-4 msk kesella naturell 
2-3 msk lätt crème fraîche
Juice från 1/2 lime
1/2 näve färsk basilika
Salt och peppar

Börja med såsen:
Gröp ur två mogna avocados och lägg innehålet i en mixer.
Tillsätt kesella samt crème fraîche, juice från en halv lime, färska basilikablad och lite salt och peppar. Mixa ihop allt och smaka av. Såsen skall ha en bra balans av alla smaker.
Häll upp den i en skål och sätt in den i kylen tills det är dags att servera den.

Skär laxen i lagom stora bitar och lägg dem i matberedaren tillsammans med ägg och basilika.
Krydda färsen med salt och peppar.

Forma till lagom stora biffar och stek dem ca 2-3 min på vardera sida.

Koka nudlar enligt anvisning. Jag brukar ta äggnudlar. (Och när de är färdigkokta och avrunna brukar jag droppa lite sesamolja över dem.)

Servera allt direkt när laxfärsbiffarna är klara och glöm inte den goda soyan att ha till nudlarna, den hör till! 🙂

Plockade in lite blommor idag och passade på att fota av dem och experimentera lite med exponeringen…
Image
Tycker dessa blommor är så fina och de bästa är att de blommar hela sommaren. (Tror de gör det i alla fall…)

Image
Någon som vet vad de heter förresten?