Etiketter

, ,

Både jag och Sebastian har varit dåliga i helgen. 
Jag slapp i alla fall feber men det gjorde inte Seb. Så därför håller jag honom hemma från skolan idag.
Vi kör lite skola här hemma istället 🙂
Image

Igår gjorde jag lakritsglass.
Har faktiskt inte gjort det tidigare men hade allt hemma och ville dessutom testa att ha i  Kryddhustes grymma

Supersalta flakes.
Som smaksättning till glassen hade jag i lakritssirap. Och lakritsflakesen hällde jag ner i glassmaskinen mot slutet så att de inte skulle krossas.
Image
Gillar ni lakrits tycker jag absolut att ni ska testa att göra den här glassen.

Gräddglass med lakrits och salta lakritsflakes
5 dl vispgrädde
2 äggulor
1, 25 dl strösocker
2 msk lakritssirap
1 näve lakritsflakes och lite extra till garnering


Värm grädden försiktigt i en kastrull (låt den inte koka).

Vispa samman äggulor och socker tills det är pösigt.
Rör ner 2 msk av den varma grädden i äggsmeten.
Häll sedan äggsmeten i en tunn stråle ner i grädden under ständig omrörning.

Rör blandningen över svag värme tills den tjocknar lite.
Den får inte koka.
Låt den svalna och häll i lakritssirapen

Har du en glassmaskin häller du ner blandningen i den och kör tills du har färdig glass.
Om du gör glassen utan glassmaskin så häll ner glassen i en form som du ställer in i frysen.
Rör om glassen varje halvtimme tills den fått rätt glasskonsistens.

Servera med lite flakes ovanpå.
Ät och njut!!

Måste förresten visa min nya favorit som  jag satt upp på kylskåpet… 🙂
Image
(Vem behöver dyra gratulationskort??)

När vi höll på och röjde efter Sebastians kalas förra helgen hittade jag en påse som stod på golvet med lite kvitton och presentpapper i.
I botte på påsen låg det här underbara kortet, som en av kalasgästerna hade gjort.
Det var kärlek vid första ögonkastet från min sida och nu hänger det på vårt kylskåp bland alla tandläkarkallelser och to do-lists.
Och jag bara ler varje gång jag tittar på det. För precis så som gubben på kortet ser ut kände jag mig efter att kalaset var slut.
(Eller känner mig rätt ofta om jag skall vara helt ärlig…)

Kram