Etiketter

,

Sommar innebär sommarkaka, så det så!
Även om det råkar vara hösttemperaturer utomhus. Och det slitna uttrycket om väder och kläder tänker jag inte dra för det är det absolut värsta uttrycket jag vet.

Jag har gjort den här sommarkakan hur många gånger som helst och den går alltid hem.
Snabbgjord är den också, vilket är perfekt för en otålig person som jag 🙂
Oftast har jag haft hallon i men idag blev den med jordgubbar, färska såklart!

”Får man ta en bit nu eller??”  har det ekat en stund här hemma så det är väl bäst att släppa de fikasugna lösa nu…
Med vaniljsås eller glass till blir den här kakan ännu godare 
Image

Image

Sommarkaka med jordgubbar (halv sats)
3 ägg
2 1/4 dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
1 liter färska jordgubbar 

Topping
50 g smör 
1 näve pärlsocker

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner vetemjölet.
Bred ut smeten i en mindre långpanna som täckts med bakplåtspapper.
Skär jordgubbarna i mindre bitar och fördela dem över smeten. Hyvla över det kalla smöret med osthyvel och strö över pärlsocker.

Ställ in plåten mitt i ugnen och sänk temperaturen till 175 grader. Grädda kakan i 20 – 30 minuter.
Låt den sedan svalna.
Skär den i rutor eller lägg upp den som den är på ett serveringsfat och servera med glass eller vaniljsås till.

Kram!