Etiketter

, , , ,

I fredags kväll var jag och min väninna på Vapiano i Täby Centrum.
Vi satt ute i en av deras mysiga soffgrupper hela kvällen, ända tills solen gick ner 😉

När vi skulle äta beställde vi en pizza och en risotto och så delade vi på båda rätterna.
Och risotton var hur god som helst, faktiskt bland den godaste jag ätit.

Idag har jag gjort en fri tolkning av den – med betoning på fri tolkning – efter de ingredienser som jag tror de har i sin vegetariska risotto. Och den blev faktiskt jättegod 🙂
Image

Chili, eller röd pepparfrukt och champinjoner var smaksättarna och de använde jag idag.

I övrigt så använde jag följande ingredienser till risotton:

190 g arborioris
2 st schalottenlökar
200 gr champinjoner
0,5 l varm vegetarisk buljong
1 st chilifrukt (den var inte så stark så därför hackade jag i hela)
0,75 dl grädde
2 dl vitt vin (ej kylskåpskallt)
Olivolja, till att fräsa löken och riset i
2 dl riven parmesanost
Flingsalt och svartpeppar

Börja med att skölja champinjonerna och ta bort foten.
Skiva upp dem och lägg dem i en skål.
Måtta upp riset, hacka schalottenlöken, finhacka upp chilifrukten och förbered buljongen.
Värm upp en tjockbottnad större kastrull och häll i 1,5 msk olivolja och låt det bli varmt. Häll i schalottenlöken och rör om så att den blir jämnvarm.
Häll i riset strax därpå och fortsätt att rör om ordentligt. Och sedan snabbt i med den finhackade chilifrukten.
Häll på 1 dl. vitt vin och fortsätt röra om, det får inte bli bränt i botten på kastrullen.

Sedan är det bara att fortsätta ösa på med buljong, lite i taget och röra om, det får aldrig koka torrt!
(Har man väl ställt sig för att laga risotto så är man fast tills det är klart ;-))
Häll i en halv dl. grädde och fortsätt röra om. 
Efter ca en kvart hällde jag i champinjonerna och började ösa på mera vin.
(I de flesta recept så ska man ha ca 1 dl vin men jag tar alltid mer för det blir så mycket godare tycker jag.)

När man ser att det börjar likna en färdig risotto och konsistensen på riset börjar kännas bra kan hälla på en skvätt grädde och sedan parmesanosten. Smaka av med flingsalt och nymalen svartpeppar.
Risotton skall ätas direkt!

Image
Image

Image
Buon appetito!