Etiketter

, , , ,

Äntligen kan man sitta utomhus och äta middag. Och sedan bara fortsätta att sitta ute.
Med filtar och koftor om det behövs. Hur länge som helst.
Det älskar jag. Särskilt efter en sådana här fina dagar när det hettar lite i kinderna…

Image

Det blev grillad lammfilé  till middag igår.
Med rostad potatis , grillad halloumi och tzatziki till. Mums!!

Image

Image

Lammytterfiléerna penslade jag bara med lite olivolja och hade sedan nymalen svartpeppar och flingsalt över.
Sedan fick grillexperten här hemma ta över.
Jag tror de hade uppnått ca 65 grader när de var klara. 
Låt de vila en stund innan de skärs upp. 

Potatisen klyftade jag upp och la på ett teflonbläck och ringlade olivolja över. Flingsaltade lite och satte sedan in dem i ugnen på 200 grader i ca 25 min.
Ta ut bläcket lite då och då och skaka runt så att potatisklyftorna blir jämnrostade.

Halloumin skar jag upp och penslade bara med lite olivolja och strödde torkad oregano över. Den skall inte grillas lika länge som lammfiléerna så den kan man lägga på mot slutet.

Tzatzikin gjorde jag så här.

En grönsallad till är supergott!

Idag ska vi åka till Kaknästornet.
Sebastians klass har gjort en jättefin utställning i skolan under projektet ”Samhället”.
Då gjorde Sebastian och hans kompisar en modell av Kaknästornet 🙂
Image

Vi var där för flera år sedan när barnen var yngre men då fick jag sådan svindel att jag inte pallade att stanna kvar och fika där.
Nu har jag fått stränga order (av barnen) om att jag måste skärpa mig den här gången. 
Så jag hoppas (gulp..) att det går bättre idag…  

Image

So long!