Etiketter

, , , , ,

Hoppas att ni alla hade en härlig Valborg igår.
Vi hade goda vänner över på middag och mös framför brasan hemma. 

Detta som vi åt måste ni prova, det var jättegott. Perfekt Valborgsmat 🙂
Image

Att grilla marinerad kyckling på spett är hur gott som helst.
Jag gillar ju dessutom mat som går att förbereda innan och då är det perfekt med både grillspett och coleslaw.

Kycklingen på bilden är inte bränd som den kanske ser ut, marinaden är som en kolsvart massa och därför ser kycklingen riktigt mörk ut när den är färdiggrillad.

Ett tips när ni gör coleslawn, gör riktigt mycket, den kommer att gå åt…
Receptet kommer från Linas matkasse och du hittar det här.
(Det gröna som skymtas i coleslawn är lite tzatziki som jag hade över sedan tidigare och som jag även blandade i.)
Och receptet på de marinerade kycklingspetten finns här 

Potatisen skalas och klyftas och läggs sedan i en form med höga kanter. Ringla lite olivolja över och flingsalta.
In med formen i ugnen som du värmt upp till 200 grader.
Ta ut formen lite då och då och skaka runt så att potatisklyftorna blir jämnrostade. Ta ut dem när du tycker att de ser färdiga ut.
Beroende på mängden potatisklyftor så varierar tiden i ugnen men minst 20-25 minuter bör de rostas.

Bon appétit!

Image
Några små blåa blommor jag hittade i trädgården som fick hoppa ner i små glas och agera bordsdekoration.

Och som ni ser upptill så har min blogg fått en ny logga som min fina och superduktiga väninnna Anna har gjort