Etiketter

, ,

Sebastian (7 år): -Mamma, är det påsk redan?
Mamman (dvs jag) – Hmm… ja i alla fall idag, men bara här hemma 😉
S: -Men när är påsken på riktigt?
M: Inte förrän om en månad.
S: Jaha, men?… (så tittade han lite undrande på mig och gick sin väg.)

Japp så är det när det ska ”stylas” här hemma. Ingen ordning alltså.
Image

Köket ser ut som ett slagfält fyllt av bakgrejer, påskfjädrar, min kära receptpärm och en massa annat.
Men framförallt så står här nu en gudomligt god kaka ”to die for”. Mums vad god den blev!

Ända sedan lunchen idag har jag varit sugen på att komma hem och baka något. 
Och jag visste precis vad för något.
Jag har fått receptet av en väninna men fick idag göra om det lite då jag inte hade tillräckligt med strösocker hemma.
Och den blev som sagt helt ljuvlig.

Mjuk påskkaka
2 ägg
2 dl socker 
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

Glasyr
100 g smör
1 dl socker (här fick jag ta 0,5 dl socker och 0,5 dl riven vit choklad.)
2 tsk (rågade) vaniljsocker

1 äggula
1 dl riven kokos

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ihop mjöl och bakpulver och blanda ner det i smeten samt det heta vattnet.
Häll smeten i en smörad och mjölad form (gärna med avtagbara kanter).
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25 min (kolla av med stickprovet efter 20 min).

Låt kakan vila några minuter innan den stjälps upp på ett fat.

Låt smör och socker (och i mitt fall även riven vit choklad) koka ihop i en kastrull till glasyren.
Sänk värmen och tillsätt vaniljsocker, äggula och en tredjedel av kokosflingorna.
(Det gör inte så mycket om inte glasyren blir så vacker i konsistensen, det blir gott ändå ;-))

Häll glasyren jämnt fördelad över kakan. Låt kakan svalna och strö över resten av kokosflingorna.
Och lite strössel om du vill. Eller varför inte garnera med små marsipankycklingar till påsk?

Den här kakan är superenkel att göra och passar som en riktig påskkaramell.
(Den passar självklart närsomhelst.)

-Dags för en bit till nu tror jag…
Här ska tittas på Sveriges mästerkock!