Etiketter

, ,

Vi går mot en intensiv födelsedagsperiod här hemma.
75% av familjen fyller år i april + ett par till i släkten. Det innebär tårtor på längden, bredden och tvären.
Då gäller det att ha lite variation. 

Igår bakade vi cupcakes som funkar lika bra att ha på kalas.
Image

Jag gjorde muffins efter följande recept:

50 gram smör
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret  och låt det svalna en stund. Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjölet, bakpulvret och vaniljsockret i en skål och rör sedan ner det i  socker- och äggblandningen. 
Häll i mjölken och det avsvalnade smöret. Rör ihop allt till en smet och fyll sedan muffinsformarna till hälften. Grädda dem i ugnen 15-17 min.

Dekorationen av muffisarna överlät jag med varm hand till Sofia att ta hand om.

Vi gjorde en sats med frosting där vi tog hälften och blandade med chokladkräm, typ Nutella.

Frosting

125 gram Philadelphiaost
75 gram mjukt smör
2 tsk vaniljsocker
150 gram florsocker
(2 msk chokladkräm om man vill smaksätta hälften.)

Blanda ihop alla ingredienserna och  spritsa ut och dekorera med bär och strössel eller med vad ni vill.
Image

Så här jobbar ett proffs 😉 

Ett annat proffs har jag varit hos idag och blivit vårfin i håret av.
Image

Hos superduktiga LindaVanity Studios på Riddargatan i Stockholm.
Kan någon trolla med ens hår så är det hon. Jag är alltid supernöjd när jag varit hos henne.

Med tanke på hur mitt hår såg ut när jag kom dit kan jag knappt fatta  att det är mitt hår på bilden ovan.
Men det är det 🙂Image

Duktiga Linda 🙂