Etiketter

,

Äntligen så blev det av. Nu har jag bakat Kärleksmums ❤
Jag har varit så sugen på dessa kakor ett bra tag nu. De här var mina absoluta favoritkakor när jag var liten.
Kärleksmums, Snoddas eller Chokladrutor, kärt barn har många namn.

Image

Kärleksmums
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk siktad kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk

Glasyr
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl florsocker

Garnering:
Kokosflingor

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna varvat med mjölken och smöret.
Häll smeten i en smörad och mjölad långpanna.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 35 min. Ta ut kakan och låt den svalna.
Gör sedan iordning glasyren med att smälta smöret och tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning.
(Ett tips är att sikta ner florsockret i blandningen.)
Bred på glasyren över hela kakan och strö över rikligt med kokos över.
Skär kakan i fyrkantiga bitar.

Smaklig spis 🙂